Tóth Krisztina: VÁGYLÁMPA

Tóth Krisztina: VÁGYLÁMPA
A hőség beköszöntével sokan elmentek nyaralni. A londoni városközpontot ellepték a turisták, a helyiek pedig igyekeztek szabadságot kivenni, hogy a vízparton vagy a hegyekben tölthessék a fülledt napokat. A Wardour Street 151. alatti épületben azonban tovább folyt a munka. A negyedik emeleti üvegfalú irodában a hónap közepén szokatlanul kezdtek viselkedni a dolgozók. Arra gyanakodhatnánk, hogy a furcsa érzelmi kitöréseket a forróság okozhatta, de nem. Az épületben működött a légkondicionáló.

A negyvenkét éves Mr. Janhary átment a szomszédos asztalhoz, és szájon csókolta meglepett kolléganőjét. Utána visszaült a helyére, és rúzsos arccal folytatta a munkát. Az értékesítési csoport vezetője, aki egy másik irodában tartózkodott, egy zoom-meeting közepén bánatosan közölte a többi résztvevővel, hogy soha nem kapta meg azt az 1982-e Citroen CX Break típusú modellautót, amit tizenkettedik születésnapjára kért. Helyette egy narancssárga kosárlabdát vettek a szülei, ezért most arra kéri kedves üzleti partnereit, hogy dobják ezt össze neki ezt az apróságot. Amíg ez a zoom-meeting zajlott, addig az ifjú gyakornok, a huszonnégy éves Ms. Kohlmann kiment a szupermarketbe, hogy estére valami előre csomagolt ételt vásároljon. Belépett az üzletbe, és a friss zöldségek felett váratlanul sírógörcsöt kapott. Rázta a zokogás, potyogtak a könnyei az egyen méretű őszibarackokra. Amikor az üzlet személyzete a segítségére sietetett, és kedvesen érdeklődtek, hogy esetleg rosszul van-e, Ms. Kohlmann csak annyit felelt, hogy évek óta nem szánkózott. Azt se tudja, megvan-e még a gyerekkori szánkója. Aztán megtörölte a szemét, és megkereste a készételeket.

Mint utóbb kiderült, az érzelmi kitöréseket nem valami meteorológiai jelenség okozta, hanem az Osrom kísérleti fázisban ingyenesen szétosztott izzói. Az új izzók a Vágylámpa fantázianevet viselik, és úgy képesek stimulálni a fényükben tartózkodó emberek agyhullámait, hogy azok hirtelen erős érzelmeket éljenek át. Az izzónak semmiféle egészségkárosító hatása nincs. A körtéket tesztelő cég azért egyezett bele a dolgozóin végzett kísérletbe, mert az izzó az orvosi szűrőkön már átment. Az Egyesült Királyság nagyvárosaiban működő irodáiknak helyszíneként ezer-ezer darabot ígértek az energiatakarékos izzókból, ha a HR-esek gondosan dokumentálják a hatást.

A Vágylámpa sokakban gyerekkori álmokat ébresztett fel, mások csak valami nosztalgikus sajgást éreztek a mellkasukban, ami heves vallomásokra késztette őket, mintha alkoholt fogyasztottak volna. A cég egyébként arra számított, hogy a Vágylámpa azzal, hogy feleleveníti az eltemetett vágyakat, fokozza majd a dolgozók teljesítményét. A speciális villanykörtéknek azonban semmiféle teljesítménynövelő hatásuk nem volt, sőt. Megbontották a munkafegyelmet, és labilissá tették a dolgozókat, ezért hamarosan be is szüntették a használatukat.

Ezzel párhuzamosan, 2023. őszén a Zumtobel Group legyártotta az Időlámpát. A mágikus villanykörte a fényében tartózkodó személyt hol idősebbnek, hol a saját koránál jóval fiatalabbnak mutatja, ezzel küzdve az aigizmus ellen. A kereskedelmi szlogen szerint, „Belül mindig ugyanaz vagy!”, a külsőnk változik ugyan, de a személyiségünk állandó, ha az idővel fejlődik is valamelyest. A szépség- ipar állítólag kifejezetten érdeklődik a termék iránt, azzal a megszorítással, hogy szerencsés volna szabályozhatóvá tenni, vagyis az idővonalon ide-oda csúsztatni a körte funkcióját. Ideális esetben szépészeti beavatkozás előtt sokkal öregebbnek, utána pedig jóval fiatalabbnak mutatná a beavatkozásra jelentkezőket, orvos és páciense nagy megelégedésére.

Végül az Időlámpa sem került kereskedelmi forgalomba, de a cégtől legálisan megrendelhető egy-egy izzó. Ha pedig van mellettünk valaki, aki szeret, az látni fogja bennünk összes egykori arcunkat, mágikus villanykörte nélkül, akár sötétben is, ahogyan tudni fog rég eltemetett vágyainkról is.

A novella a Nők Lapja 27. számában jelent meg.